Περιγραφή Προγράμματος
Σκοπός του Κοινού Μεταπτυχιακού Προγράμματος είναι να προετοιμάσει τους/τις φοιτητές/τριες με τις κατάλληλες ακαδημαϊκές γνώσεις και επαγγελματικές δεξιότητες ώστε να εργαστούν σε πολλαπλά πεδία εφαρμογής της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Διαμεσολάβησης (όπως [διαπολιτισμικές] εκπαιδευτικές μονάδες, οργανισμοί, φορείς μεταναστευτικής πολιτικής, μη κυβερνητικές οργανώσεις, κρατική και τοπική [αυτό]διοίκηση) με απώτερο στόχο την κοινωνική συνοχή και συμπερίληψη. Το πρόγραμμα προάγει τον σεβασμό στον πλουραλισμό και τη διαφορετικότητα, τη διαπολιτισμική επίγνωση και ικανότητα, τη διαπολιτισμική επικοινωνία, το διάλογο και τη διαμεσολάβηση, τη συνεργατική διαπολιτισμική μάθηση, καθώς και δεξιότητες διαφοροποιημένης διδασκαλίας/σχεδιασμού διά της:
- (α) παρακολούθησης σχετικών μαθημάτων και
- (β) μελέτης σχετικής βιβλιογραφίας (Ελληνικής και ξενόγλωσσης).
Επιπλέον, το πρόγραμμα στοχεύει στην καλλιέργεια ερευνητικών δεξιοτήτων μέσα από:
- την παρακολούθηση ειδικών μαθημάτων ποσοτικής/ποιοτικής έρευνας,
- την ανάληψη ερευνών μικρής κλίμακας στο πλαίσιο των διαφόρων μαθημάτων ή/και την εκπόνηση Μεταπτυχιακής Διατριβής, και
- την Πρακτική Άσκηση των φοιτητών/τριών.
Για την απόκτηση του Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (Master) είναι υποχρεωτική η επιτυχής συμπλήρωση 120 ECTS, η παρακολούθηση δηλαδή 9 εξαμηνιαίων μαθημάτων (90 ECTS) ή 6 εξαμηνιαίων μαθημάτων (60 ECTS) και Μεταπτυχιακής Διατριβής (30 ECTS), καθώς επίσης και η επιτυχής ολοκλήρωση της Πρακτικής Άσκησης (30 ECTS).
Προοπτικές Σταδιοδρομίας
Το περιεχόμενο και η Πρακτική Άσκηση του Κοινού Μεταπτυχιακού Προγράμματος συμβάλλουν, έτσι ώστε να διαμορφωθούν επιστήμονες-ερευνητές (δράσης) και διαμεσολαβητές, με αναστοχαστική διάθεση και ικανότητα να παραγάγουν νέα διαπολιτισμική γνώση διαμορφώνοντας μια συμπεριληπτική κοινωνία.
Οι απόφοιτοι/τες του προγράμματος μπορούν να έχουν προοπτικές απασχόλησης:
- Ως εκπαιδευτικοί στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα λαμβάνοντας εξειδικευμένη γνώση στην διαπολιτισμική εκπαίδευση, την διαφοροποιημένη διδασκαλία και τη σχολική διαμεσολάβηση. Συγκεκριμένα, οι απόφοιτοι λαμβάνουν την προβλεπόμενη μέσω ΑΣΕΠ μοριοδότηση στους πίνακες διορισμών μονίμων και αναπληρωτών, αλλά και για τις κρίσεις στελεχών, κτλ..
- Ως Διαπολιτισμικοί Μεσολαβητές σε φορείς που ασχολούνται με ζητήματα ένταξης ευάλωτων ή και ευπαθών/ειδικών κοινωνικών ομάδων (μετανάστες, πρόσφυγες, αιτούντες άσυλο, ομάδες με διαφορετικές πολιτισμικές αντιλήψεις και πρακτικές, μονογονεϊκές οικογένειες, κτλ.). Το ΠΜΣ καλλιεργεί ικανότητες που συνδέονται άμεσα και με το επαγγελματικό περίγραμμα του Διαπολιτισμικού Μεσολαβητή του ΕΟΠΠΕΠ.
- Ως επαγγελματίες γνώσης και στελέχη εκπαίδευσης στο ευρύτερο πεδίο εφαρμογής της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Διαμεσολάβησης σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.
Πρόσβαση σε Περαιτέρω Σπουδές
Οι απόφοιτοι του προγράμματος μπορούν να γίνουν δεκτοί σε σπουδές Τρίτου Κύκλου (Διδακτορικές Σπουδές).
Κριτήρια Εισδοχής
Ελάχιστη προϋπόθεση για εισδοχή στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών αποτελεί η κατοχή πτυχίου (Bachelor’s Degree), από αναγνωρισμένο πανεπιστήμιο.
Επιπρόσθετα, οι υποψήφιοι φοιτητές/τριες θα πρέπει να πληρούν και τα ακόλουθα κριτήρια εισδοχής:
- Αίτηση Εισδοχής: Όλα τα πεδία πρέπει να συμπληρωθούν, συμπεριλαμβανομένου και του πεδίου 9 με τα στοιχεία των δύο συστάσεων.
- Βιογραφικό Σημείωμα (CV).
- Επικυρωμένο Αντίγραφο Πτυχίου από αναγνωρισμένα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Ο τίτλος πρέπει να συμπεριλαμβάνει ημερομηνία ορκωμοσίας και τελικό βαθμό πτυχίου.
- Επικυρωμένο Αντίγραφο Αναλυτικής Βαθμολογίας: Η Αναλυτική Βαθμολογία πρέπει να είναι η τελική, η οποία εκδόθηκε μετά την έκδοση του τίτλου σπουδών και συμπεριλαμβάνει ημερομηνία ορκωμοσίας και τελικό βαθμό πτυχίου.
- Αναγνώριση από ΔΟΑΤΑΠ, για υποψήφιους φοιτητές/τριες από Ελλάδα, σε περίπτωση που ο προπτυχιακός τίτλος δεν απονεμήθηκε από Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) ή από Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Τ.Ε.Ι.) της Ελλάδας.
- Αντίγραφο Πολιτικής Ταυτότητας.
- Έκθεση Προσωπικών Στόχων και Ερευνητικών Ενδιαφερόντων (περίπου 2 σελίδες): Μία επιστολή στην οποία θα αναφέρονται οι επιμέρους ικανότητες και δυνατότητες του/της υποψηφίου/ας, το βιογραφικό του/της, καθώς επίσης οι προσδοκίες του/της από το πρόγραμμα και ο τρόπος με τον οποίο θα τον/τη βοηθήσει στην προσωπική ανέλιξη και στην ανάπτυξη της καριέρας του.
- Προηγούμενη διδακτική πείρα και άλλα στοιχεία όπως άρθρα, μονογραφίες, βραβεία, ακαδημαϊκές διακρίσεις κ.ά. αποτελούν πλεονέκτημα.
Υποτροφίες
Υποτροφίες θα χορηγηθούν στους/στις υποψήφιους/ες φοιτητές/τριες βάσει κριτηρίων όπως αναγράφονται πιο κάτω:
- Βαθμός Πτυχίου “Άριστα” – 20%.
- Βαθμός Πτυχίου “Λίαν Καλώς” – 15%.
- Ειδικά Κριτήρια (οικονομικά, κοινωνικά και κοινωνικής προσφοράς) – 10% μετά την υποβολή σχετικών δικαιολογητικών και αξιολόγηση αυτών από ειδική επιτροπή.
Οι πιο πάνω υποτροφίες δεν μπορούν να συνδυαστούν μεταξύ τους και αφορούν στα δίδακτρα του Προγράμματος.
Η αξιολόγηση των μαθημάτων αποτελείται από την τελική εξέταση η οποία έχει βάρος τουλάχιστον 60% και τη συνεχή αξιολόγηση που έχει βάρος 40%. Η συνεχής αξιολόγηση περιλαμβάνει υποχρεωτικά τις εβδομαδιαίες διαδραστικές δραστηριότητες οι οποίες αξιολογούνται με τουλάχιστον 10%, και άλλες πιθανές εργασίες/μελέτες/παρουσιάσεις ή/και θετική συμμετοχή στο μάθημα.
Η τελική βαθμολογία του κάθε μαθήματος συνυπολογίζεται από τον βαθμό της τελικής εξέτασης και του συνολικού βαθμού της συνεχούς αξιολόγησης. Με βάση την βαθμολογία των μαθημάτων υπολογίζεται ο μέσος βαθμός του εξάμηνου (GPA) και ο γενικός μέσος όρος (CPA).
Ο φοιτητής/τρια πρέπει να συμπληρώσει 120 ECTS καθώς και όλες τις απαιτήσεις του προγράμματος.
Ο ελάχιστος απαιτούμενος γενικός βαθμός (CPA) είναι 5.0.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
- Να καταστούν πλέον ενήμεροι/ες και ευαισθητοποιημένοι/ες σε θεμελιώδεις έννοιες, αρχές και μοντέλα της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Διαμεσολάβησης.
- Να εμβαθύνουν στο περιεχόμενο και τη λογική των σύγχρονων τάσεων, θεωριών και έρευνας που αφορούν στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Διαμεσολάβηση.
- Να ενημερωθούν με πληρότητα για το εύρος και το περιεχόμενο των εκπαιδευτικών αναγκών των εκπαιδευομένων (μαθητών, επωφελούμενων των προγραμμάτων δια βίου μάθησης) καθώς και για τον διεπιστημονικό χαρακτήρα του αντικειμένου.
- Να κατανοήσουν τη φιλοσοφία, την αναγκαιότητα και τις στρατηγικές εφαρμογής της διαπολιτισμικής συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και της διαμεσολάβησης στους εκπαιδευτικούς ή άλλους οργανισμούς και να αναλύουν τις πιθανές δυσκολίες υλοποίησής τους με τα σημερινά δεδομένα.
- Να αποκτήσουν το απαραίτητο επιστημονικό υπόβαθρο και τις αναγκαίες δεξιότητες για το σχεδιασμό και τη διεξαγωγή ερευνών σε μικροκλίμακα στον χώρο της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Διαμεσολάβησης.
- Να δύνανται να μελετούν και να αναλύουν κριτικά έρευνες στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Διαμεσολάβηση με σκοπό την επαρκή ενημέρωσή τους για την πορεία της έρευνας στον οικείο χώρο, το εύρος των δεδομένων που εκτίθενται και την προοπτική επέκτασή τους στη (σχολική) πράξη καθώς και την επισήμανση τυχόν ελλείψεων και περιορισμών τους.
- Να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με μια σειρά εργαλείων αξιολόγησης της διαπολιτισμικής ικανότητας.
- Να συνειδητοποιήσουν το γεγονός ότι η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Διαμεσολάβηση αποτελούν κατεξοχήν προϊόντα συνευθύνης και προγραμματισμένης συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκομένων μερών (σχολείο, γονείς, διαμεσολαβητές, στελέχη οργανισμών, τοπική/ευρύτερη κοινωνία).
- Να κατανοήσουν ότι η δράση των εμπλεκομένων επιστημών στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Διαμεσολάβηση αφορά σε καίριους τομείς όπως (διαφοροποιημένη) διδασκαλία, ψυχολογική στήριξη, συμβουλευτική, διασφάλιση κατάλληλων συνθηκών υλικοτεχνικής υποδομής, διάθεση κατάλληλα προσαρμοσμένων εποπτικών μέσων, χρήση της νέας τεχνολογίας και διαδραστικών τεχνικών ως (εναλλακτικών) μέσων διδασκαλίας, κ.λπ.
- Να ενημερωθούν για τα υπάρχοντα εκπαιδευτικά προγράμματα και λογισμικά και να καταστούν ικανοί να εκπονούν και να εφαρμόζουν κατάλληλες διαφοροποιημένες στρατηγικές διδασκαλίας και διαμεσολάβησης.
- Να αποκτήσουν ευχέρεια και ανάλογες δεξιότητες αναφορικά με τη συλλογή και την ταξινόμηση σύγχρονου βιβλιογραφικού υλικού καταφεύγοντας στη μελέτη και αξιοποίηση κατάλληλων επιστημονικών πηγών και στη χρήση του διαδικτύου.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες συγγραφής και τεκμηρίωσης ερευνών που σχεδιάζουν και διεξάγουν οι ίδιοι, ατομικά ή συλλογικά, με τη συνδρομή και εποπτεία των διδασκόντων καθηγητών τους και να ενθαρρύνονται να συμμετέχουν με ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια, συμπόσια και (δι)ημερίδες ή και να επιδιώκουν τη δημοσίευσή τους σε επιστημονικά περιοδικά.
- Να λειτουργήσουν στο σύγχρονο σχολείο, σε οργανισμούς αλλά και στην ευρύτερη κοινωνία ως εκπαιδευτικοί λειτουργοί/στελέχη αναφοράς και φορείς αλλαγής αναλαμβάνοντας ενεργητικό ρόλο, αλλά και ρόλο συμβούλου-καθοδηγητή συναδέλφων τους στην εμπέδωση της διαπολιτισμικά διαφοροποιημένης προσέγγισης και της διαμεσολάβησης για δημιουργία συμπεριληπτικών κοινοτήτων μάθησης.
- Να εφαρμόζουν δημιουργικά τη στρατηγική της διαπολιτισμικής, μετασχηματιστικής και συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στους φορείς που εργάζονται.
Section: A – Υποχρεωτικά Μαθήματα
Min. ECTS Credits: 30 Max. ECTS Credits: 30
Course ID | Course Title | ECTS Credits |
---|
EDUGI-521 | Θεωρία και Πρακτική της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης | 10 |
EDUGI-523 | Διαφοροποιημένη Διδασκαλία και Σχεδιασμός Διαπολιτισμικών Προγραμμάτων | 10 |
EDUGI-622 | Διαπολιτισμική Μεσολάβηση και Διάλογος | 10 |
Section: B – Μαθήματα Περιορισμένης Επιλογής
Min. ECTS Credits: 40 Max. ECTS Credits: 40
Notes: Οι φοιτητές δεν μπορούν να επαναλάβουν μάθημα που έχουν επιλέξει σε προηγούμενο εξάμηνο.
Course ID | Course Title | ECTS Credits |
---|
EDUGI-524 | Συγκριτική Διαπολιτισμική Παιδαγωγική και Παγκοσμιοποίηση | 10 |
EDUGI-525 | Πολυγραμματισμοί και Δίγλωσση Εκπαίδευση | 10 |
EDUGI-526 | Διαπολιτισμική Επικοινωνία | 10 |
EDUGI-528 | Συμπεριληπτικό και Δίκαιο Σχολικό Πλαίσιο για Όλους | 10 |
EDUGI-529 | Διαπολιτισμική Κοινωνική Ψυχολογία | 10 |
EDUGI-621 | Παιδαγωγική της Συμπερίληψης | 10 |
EDUGI-623 | Ψηφιακή Αφήγηση και Μεγάλα Δεδομένα στις Κοινωνικές Επιστήμες | 10 |
EDUGI-624 | Πολιτική, Δημοκρατία και Εκπαιδευτική Ηγεσία | 10 |
EDUGI-697 | Εξατομικευμένη Μελέτη | 10 |
Section: C – Κύκλος Α: Έρευνα και Αξιολόγηση
Min. ECTS Credits: 10 Max. ECTS Credits: 10
Notes: Οι φοιτητές δεν μπορούν να επαναλάβουν μάθημα που έχουν επιλέξει σε προηγούμενο εξάμηνο.
Course ID | Course Title | ECTS Credits |
---|
EDUGI-510 | Εκπαιδευτική Έρευνα | 10 |
EDUGI-511 | Ποιοτική Έρευνα στην Εκπαίδευση | 10 |
EDUGI-512 | Ποσοτική Έρευνα στην Εκπαίδευση | 10 |
Section: D – Κύκλος Β: Θεωρητικές Βάσεις της Εκπαίδευσης
Min. ECTS Credits: 10 Max. ECTS Credits: 10
Notes: Οι φοιτητές δεν μπορούν να επαναλάβουν μάθημα που έχουν επιλέξει σε προηγούμενο εξάμηνο.
Course ID | Course Title | ECTS Credits |
---|
EDUGI-500 | Θεωρία και Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης | 10 |
EDUGI-501 | Εκπαιδευτική Ψυχολογία | 10 |
EDUGI-502 | Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης | 10 |
Section: E – Μεταπτυχιακή Διατριβή
Min. ECTS Credits: 30 Max. ECTS Credits: 30
Notes: Σε περίπτωση που οι φοιτητές επιλέξουν την εκπόνηση Μεταπτυχιακής Διατριβής απαλλάσσονται από 3 μαθήματα περιορισμένης επιλογής.
Course ID | Course Title | ECTS Credits |
---|
EDUGI-699 | Μεταπτυχιακή Διατριβή | 30 |
Section: F – Πρακτική Άσκηση
Min. ECTS Credits: 30 Max. ECTS Credits: 30
Course ID | Course Title | ECTS Credits |
---|
EDUGI-698 | Πρακτική Άσκηση | 30 |